Saudi Arabia Shelves Work on $200 Billion Solar Project

Spotlight Activity: Saudi Arabia Shelves Work on $200 Billion Solar Project

In a setback to Saudi Arabia’s plans to build its renewable energy sector, citing Saudi officials, the Wall Street Journal reported that Saudi Arabia has shelved plans with Softbank Group Corp to build the 200-billion-dollar solar-power generating project that would have been the largest in the world. The source added that there is no active work done on the project and that instead, a broader, more practical strategy to boost renewable energy is being worked out and will be announced in late October. This project, in cooperation with Softbank, would have created the capacity to produce up to 200 gigawatts (GW) by 2030. However, a spokesperson for the Public Investment Fund (PIF) denied the reports and emphasized the continuous work with Softbank to develop multi-billion dollar projects relating to the solar industry.

Status: Falling Behind

Saudi Arabia’s move away from investing in and building the largest solar project on record with Softbank is quite perplexing, especially because it did not give any solid reason as to why it decided to stop work on the project. New challenges are certainly expected when building the world’s largest solar plant, but when the reason is not given as to why work on this project stopped, it does a disservice to other countries that are trying to invest heavily into solar energy, because they can no longer learn from this project’s roadblocks. This lack of transparency also works to undermine the public’s confidence in the Saudi government’s commitment to curb carbon emissions and help combat climate change. Any past commitments Saudi Arabia has made to build other large wind or solar plants are now shrouded in doubt. We await the end of October to hear what Saudi Arabia’s new strategy on renewable energy will be.

Take Action

To take action, simply fill out your name and email in the form below and the message will be sent.

[recaptcha size:compact]

Your message will be sent to:

H.E. Yasir Othman Al-Rumayyan, Managing Director of the Public Investment Fund at Saudi Public Investment Fund and External Director and Independent Officer at Softbank Group Corp media@pif.gov.sa or Info@pif.gov.sa or ir@softbank.co.jp

Khalid A. Al-Falih
Minister of Energy, Industry, and Mineral Resources
webmaster@meim.gov.sa

نشاط تحت الأضواء: المملكة العربية السعودية توقف العمل على مشروع الطاقة الشمسية بقيمة 200 مليار دولار مع مجموعة سوفت بانك

في انتكاسة لخطط المملكة العربية السعودية لبناء قطاعها من الطاقة المتجددة، نقلت صحيفة الوول ستريت جورنال، عن مسؤولين سعوديين، أن المملكة العربية السعودية أوقفت الخطط مع مجموعة سوفت بانك لبناء مشروع لتوليد الطاقة الشمسية بقيمة 200 مليار دولار وهو الأكبر من نوعه في العالم. وأضاف المصدر أنه لايوجد عمل جاري على المشروع وأنه بدلا عن ذلك تعكف على وضع استراتيجية أوسع لتعزيز الطاقة المتجددة والتي سيتم الأعلان عنها في نهاية أكتوبر. وهذا المشروع، بالتعاون مع سوفت بانك، كان من شأنه أن يخلق القابلية على توليد مايصل الى 200 جيجاوات بحلول عام 2030. إلا أن متحدثاً بـأسم صندوق الأستثمارات العامة نفى هذه التقارير وأكد مواصلة العمل مع مجموعة سوفت بانك لتطوير عدد من المشاريع بقيمة مليارات من الدولارات والمتعلقة بالطاقة الشمسية.

تصنيف النشاط*:

إن انتقال المملكة العربية السعودية بعيداً عن الاستثمار في أكبر مشروع للطاقة الشمسية على الإطلاق مع سوفت بانك هو أمر محير للغاية ، خاصة لأنه لم يعط أي سبب قوي حول سبب قرار وقف العمل في المشروع. من المؤكد أن التحديات الجديدة سوف تكون متوقعة عند بناء أكبر محطة للطاقة الشمسية في العالم ، ولكن عندما لا يتم ذكر السبب في توقف العمل في هذا المشروع ، فإنه يلحق الضرر بالبلدان الأخرى التي تحاول الاستثمار بكثافة في الطاقة الشمسية ، لأنهم لا يستطيعون التعلم من العوائق بوجه هذا المشروع. ويعمل عدم الشفافية هذا أيضًا على تقويض ثقة المجتمع في التزام الحكومة السعودية بخفض انبعاثات الكربون والمساعدة في مكافحة تغير المناخ. إن أي التزامات سابقة قامت بها المملكة العربية السعودية لبناء محطات طاقة شمسية أو طاقة شمسية كبيرة أخرى أصبحت الآن محاطةً بالشكوك. ننتظر نهاية أكتوبر لسماع إستراتيجية المملكة العربية السعودية الجديدة بشأن الطاقة المتجددة.

تنبيه العمل (المملكة العربية السعودية):

بدا الأمر كما لو أن السعودية كانت في طريقها إلى تحقيق هدفها المتمثل في إنتاج 9.5 جيجاوات على الأقل من الطاقة المتجددة بحلول عام 2030 ، بسبب سلسلة مشاريع الطاقة المتجددة التي من المقرر أن تبدأ هذا العام. إن إلغاء أكبر مشروع منهم يضع هذا الهدف  في موضع شك. يجب أن نفهم سبب إلغاء هذا المشروع ونوع التحديات الفريدة التي واجهها ، حتى يتسنى للبلدان الأخرى التعلم من تجربة المملكة العربية السعودية. نحث الحكومة السعودية على إخبارنا تحت أي ظروف تم إلغاء هذا المشروع ، وما هو نوع المشاريع التي تضعها السعودية في اعتبارها لتحل محل هذا المشروع الملغى ، إن وجد. كما نحث حكومة المملكة العربية السعودية على تزويدنا بآخر المستجدات بشأن حالة مشاريع الطاقة المتجددة الأخرى المقرر البدء فيها ، أو التي بدأت بالفعل هذا العام.

إرسال رسالة تنبيه العمل إلى:

سعادة ياسر عثمان الرميان ، العضو المنتدب لصندوق الاستثمار العام في صندوق الاستثمارات العامة السعودي والمدير الخارجي والموظف المستقل في media@pif.gov.sa :Softbank Group Corp أو Info@pif.gov.sa أو ir@softbank.co.

خالد الفالح
وزير الطاقة والصناعة والموارد المعدنية
webmaster@meim.gov.sa

للحصول على مزيد من المعلومات ، يرجى الاتصال بمؤسسة شركاء Climate Scorecard في المملكة العربية السعودية ————- أو مدراء بلد Climate Scorecard في المملكة العربية السعودية ، Abeer Abdulkareem abeerabdulkareemm2003@gmail.com و Amgad Ellaboudy amgad.ellaboudy@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.