Saudi Arabia: Hotter Summers, Fossil Fuel Bailouts, and the Production of Blue Ammonia

Saudi Arabia: Hotter Summers, Fossil Fuel Bailouts, and the Production of Blue Ammonia

September 2020

It’s a race against heat, and humanity is losing

Saudi Arabia has increased their air pollution amidst heat waves after their power plants burned more crude oil for air conditioners. In July 2019, the capital city of Riyadh registered its poorest air quality for the year as the average high temperature reached 43 Celsius. With the COVID-19 pandemic and its associated travel-restrictions, many Saudis found themselves unable to temporarily escape to cooler destinations, so the crude-burning data is expected to be higher during this year.

Source: https://www.bloomberg.com/graphics/2020-race-against-heat/

Saudi-led G20 energy statement backs fossil fuel bailouts

Under Saudi leadership, G20 energy ministers rubber-stamped fossil fuel bailouts while neglecting to mention Climate Change or the group’s long-standing pledge to end fossil fuel subsidies.

Source:  https://www.climatechangenews.com/2020/09/29/saudi-led-g20-energy-statement-backs-fossil-fuel-bailouts/

Saudi Arabia sends Japan blue ammonia in first-world shipment for zero carbon strategy.

A pilot study conducted by the Institute of Energy Economics Japan and Saudi Aramco has seen the world’s first shipment of blue ammonia from Saudi Arabia to Japan. Blue ammonia can be used in power generation without releasing carbon emissions.

Source: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-27/saudi-arabia-sends-blue-ammonia-to-japan-in-world-first-shipment#:~:text=SHARE%20THIS%20ARTICLE&text=The%20world’s%20first%20shipment%20of,produce%20electricity%20without%20carbon%20emissions.&text=Japan%20will%20receive%2040%20tons,the%20first%20shipment%2C%20Aramco%20said.


Activity Rating: ** Standing Still

The COVID-19 pandemic thrusted the world into an economic downturn as people were sequestered to their homes and thus traveled, consumed, and purchased far less in certain industries. National commitment to Climate Change mitigation was tested during these times as the fossil fuel industry struggled to keep afloat amid less demand for oil. Saudi Arabia showed that its own fossil fuel industry was a priority and promised it would not suffer—even in the midst of a pandemic and worsening climate conditions. With hotter temperatures being reported in Saudi Arabia comes increased air conditioning usage and thus, greater combustion of crude oil. Poorer air quality and higher greenhouse gas emissions in turn aggravate existing warmer temperatures and create a dangerous cycle of global warming.

Despite these developments, Saudi Aramco, the country’s largest and most profitable enterprise, has taken steps to further research avenues for reducing greenhouse gas emissions. In fact, its first shipment of blue ammonia to Japan was driven by zero-carbon power generation. This demonstrates that in the face of massive contributions to greenhouse gas emissions, Saudi Aramco is committing to finding ways to reduce carbon dioxide pollution.

Contact Info:

Abdurrahman Abdul Mohsen Al-Fadli
Minister of Environment, Water and Agriculture
Toll Free 800 247 2220

Prince Abdulaziz bin Salman

Minister of Energy

webmaster@meim.gov.sa


This Post was submitted by Climate Scorecard Saudi Arabia Country Managers Abeer Abdulkareem and Amgad Ellaboudy



ملخص أخبار المناخ في المملكة العربية السعودية

أيلول ٢٠٢٠

 

أنه سباق ضد الحرارة الشديدة والعالم يخسر السباق

لقد استهلكت محطات الطاقة الكهربائية المزيد من النفط الخام لتشغيل مكيفات الهواء رافعة بذلك من معدلات تلوث الهواء مع ازدياد موجات الحر. لقد سجلت العاصمة الرياض في تموز ٢٠١٩ أسوأ جودة الهواء لتلك السنة بينما بلغ معدل درجة الحرارة ٤٣ مئوية. ومع جائحة COVID-19 و قيود السفر فمن المتوقع أن الكثير من السعوديين لم يتمكنوا من السفر الى وجهات دول ذات مناخ أكثر برودة مما يعني ارتفاعا متوقعاً في معدلات حرق النفط الخام هذا العام.

المصدر: https://www.bloomberg.com/graphics/2020-race-against-heat/

بقيادة السعودية، قمة مجموعة العشرين تدعم المساعدات المالية للوقود الأحفوري

تحت قيادة سعودية وافق وزراء قمة مجموعة العشرين تلقائياً على حزمة المساعدات للوقود الأحفوري متجاهلين الاشارة الى التغير المناخي أو الى تعهدهم الطويل الأمد لإنهاء الدعم الحكومي للوقود الأحفوري.

المصدر: https://www.climatechangenews.com/2020/09/29/saudi-led-g20-energy-statement-backs-fossil-fuel-bailouts/

السعودية ترسل الأمونيا الزرقاء العالية في أول شحنة من نوعها في العالم لاستراتيجية خالية من الكربون

لقد أدت دراسة تجريبية اجراها معهد اقتصاديات الطاقة في اليابان وشركة آرامكو السعودية الى تصدير أول شحنة في العالم من الأمونيا الزرقاء من السعودية الى اليابان. وتستخدم الأمونيا الزرقاء في توليد الكهرباء بدون أطلاق انبعاثات الكربون.

المصدر: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-27/saudi-arabia-sends-blue-ammonia-to-japan-in-world-first-shipment#:~:text=SHARE%20THIS%20ARTICLE&text=The%20world’s%20first%20shipment%20of,produce%20electricity%20without%20carbon%20emissions.&text=Japan%20will%20receive%2040%20tons,the%20first%20shipment%2C%20Aramco%20said.

تصنيف النشاط: **

دفع جائحة COVID-19 العالم إلى ركود اقتصادي ، كما كان كثير من الناس عالقون في منازلهم وسافروا واستهلكوا واشتروا أقل بكثير في صناعات معينة. بلدان تم اختبار الالتزام بتخفيف تغير المناخ خلال هذه الأوقات ، مثل الوقود الأحفوري, كافحت الصناعة للبقاء واقفة على قدميها وسط انخفاض الطلب على النفط. أظهرت المملكة العربية السعودية أن بلدها كانت صناعة الوقود الأحفوري أولوية ولن تدعها تفشل ، حتى في خضم الوباء وتدهور الأحوال المناخية. حقيقة أن الكرة الأرضية تستمر في الاحترار لا تساعد الأشياء

كثيرًا أيضًا ، كما هو الحال مع درجات الحرارة الأكثر سخونة في المملكة العربية السعودية ، فإن زيادة استخدام تكييف الهواء ،

والمزيد من احتراق النفط الخام ، مع انخفاض جودة الهواء وزيادة انبعاثات غازات الاحتباس الحراري ،الأمر الذي سيؤدي إلى ارتفاع درجات الحرارة ، مما يزيد المشكلة سوءًا بالنسبة للسعودية. على الرغم من هذه التطورات ، فإن أرامكو السعودية ، إلى حد بعيد ، المؤسسة الأكبر والأكثر ربحية في البلاد ، قد اتخذت خطوات في أبحاث الحد من انبعاثات غازات الاحتباس الحراري ، من خلال جعلها الأولى شحن الأمونيا الزرقاء إلى اليابان لتوليد الطاقة الخالية من الكربون. إنه يدل على أن السعودية أرامكو ملتزمة بإيجاد طرق للحد من الكربون وجعل عملياتها أكثر مستدامة ، في مواجهة مساهمتها الضخمة في انبعاثات غازات الاحتباس الحراري.

معلومات الاتصال:

عبد الرحمن عبد المحسن الفضلي

وزير البيئة والمياه والزراعة

الرقم المجاني 800247 2220

الأمير عبد العزيز بن سلمان

وزير الطاقة

webmaster@meim.gov.sa

Leave a Reply

Your email address will not be published.

x
x

Climate change is real, and what governments do matters.

Help us work with key stakeholders globally to ensure continued support of the The Paris Agreement.