Saudi Arabia and Softbank Sign MOU to Build the World’s Largest Solar Project

Spotlight Activity: Saudi Arabia and Softbank Sign MOU to build the World’s Largest Solar Project

As part of Saudi Arabia’s 2030 ambitious plan to diversify the Kingdom’s economy away from oil, Saudi Arabia and SoftBank Group Corp. signed a memorandum of understanding to build the largest solar power development in the world. If built, the project will produce 200 gigawatts and create as many as 100,000 jobs. This project will cost $200 billion, but shave $40 billion off of power costs when it reaches its maximum capacity by 2030. It will also triple Saudi Arabia’s electricity generation capacity, which stood at 77 gigawatts in 2016. Most of that is currently generated by natural gas, with the rest coming from oil, and only a small portion coming from solar projects working. This is part of Saudi Arabia’s young Crown Prince Mohammed’s diversification goals for the Kingdom’s economy and weaning off of oil dependency.

نشاط تحت الأضواء: المملكة العربية السعودية وسوفت بانك توقعان مذكرة تفاهم لبناء مشروع توليد الطاقة الشمسية الأكبر في العالم
كجزء من الخطة الطموحة لعام 2030 لتنويع اقتصاد المملكة بعيدا عن البترول، وقعت المملكة العربية السعودية ومجموعة سوفت بانك مذكرة تفاهم لتطوير الطاقة الشمسية الأكبر من نوعه في العالم وسينتج المشروع إذا ما تم بناؤه 200 جيجاوات من الطاقة ويسهم في خلق 100 ألف وظيفة عمل. وتبلغ تكلفة المشروغ حوالي 200 مليار دولار لكنه سيؤدي الى تقليص تكاليف الطاقة بحوالي 40 مليار دولار عندما يصل طاقته القصوى بحلول عام 2030. وسيضاعف ثلاث مرات من قدرة المملكة على توليد الطاقة الكهربائية التي بلغت حوالي 66 جيجاوات في عام 2016 ومعظم هذه الطاقة تنتج حاليا من الغاز الطبيعي والمتبقي منها يستحصل من النفط بينما تأتي نسبة صغيرة من هذه الطاقة من مشاريع الطاقة الشمسية المشغلة. وتأتي هذه المبادرة جزءاً من أهداف ولي العهد السعودي الأمير الشاب محمد بن سلمان والرامية الى تنويع اقتصاد المملكة والحد من الأعتماد على النفط.
رؤية السعودية – سوفت بانك للطاقة الشمسية تتعدى أي مشاريع مخططة للطاقة الكهرضوئية

الوضع الحاليالسعةأسم المشروعالبلد
وقعت مذكرة التفاهم200 جيجاواتمشروع Softbank للطاقة الشمسيةالمملكة العربية السعودية
اعلنت2 جيجاواتمحطة Solar Choice Bulli Creek للطاقة الكهرضوئيةاستراليا
حصلت الموافقة2 جيجاوات محطة Helios للطاقة الكهرضوئية / المرحلة الاولىاليونان
تحت الأنشاء1.3 جيجاواتحقيبة Capital Dynamic Nevada للطاقة الكهرضوئيةالولايات المتحدة الأمريكية
تحت الأنشاء1.8 جيجاواتمحطة Marubeni JinkoSolar وADWEA صويلح للطاقة الكهرضوئيةالأمارات العربية المتحدة
أعلنت1 جيجاواتمحطةEverRich Energy Wuwei للطاقة الكهرضوئيةالصين

Status: Moving Forward

This is a tremendously good move by Saudi Arabia towards reducing its carbon emissions and dependence on fossil fuels. Not only has Saudi Arabia started to catch up with other countries’ commitment to adopt renewable energy, but it is now starting to lead the world by committing to build the largest solar power plant on record, 100 times larger in terms of energy generation than the next largest plant. Since a solar project of this scale has never been executed before, a company with the right expertise in solar energy needs be employed to ensure the success of a project of this scale. Moreover, if this project succeeds, it will prove that Saudi Arabia is capable of executing such projects. It will also enable the government to construct other new solar energy projects in other areas of the Kingdom in order to replicate this model, harvesting the abundant sunlight and the limitless potential for solar energy.

تصنيف النشاط **** جيد هذه خطوة جيدة للغاية من جانب المملكة العربية السعودية نحو التخفيض من انبعاثات الكربون والاعتماد على الوقود الأحفوري. لم تبدأ المملكة العربية السعودية فقط في اللحاق بالبلدان الأخرى بالاعتماد على الطاقة المتجددة ، ولكنها بدأت الآن في قيادة العالم من خلال عهد بناء أكبر محطة للطاقة الشمسية مسجلة ، أكبر بـ100 مرة من حيث توليد الطاقة عن ثاني أكبر محطة. بما أن مشروع الطاقة الشمسية بهذا الحجم لم يتم تنفيذه من قبل ، فإنه يجب توظيف شركة لديها الخبرة المناسبة في مجال الطاقة الشمسية لضمان نجاح مشروع بهذا الحجم. وعلاوة على ذلك ، إذا نجح هذا المشروع ، فسوف يثبت أن المملكة العربية السعودية قادرة على تنفيذ مثل هذه المشاريع ، وسيحتاج بناء مشاريع الطاقة الشمسية في مناطق أخرى من المملكة لمتابعة حصاد أشعة الشمس الوفيرة وإمكانات الطاقة الشمسية الغير محدودة في المنطقة.

Take Action

Your message will be sent to:

H.E. Yasir Othman Al-Rumayyan
Managing Director at Saudi Public Investment Fund and External Director and Independent Officer at Softbank Group Corp
Email: media@pif.gov.sa or Info@pif.gov.sa or ir@softbank.co.jp

Leave a Reply

Your email address will not be published.